czwartek, 17 października 2013

5. miesiąc życia dziecka

Ola skończyła pięć miesięcy. Z każdym dniem świat wydaje się jej coraz bardziej interesujący. Potrafi już wyciągnąć ręce w kierunku ciekawego obiektu i ocenić w jakiej odległości się znajduje. Dzięki temu udaje się jej trafić w niego dłonią. Jej koordynacja wzrokowo-ruchowa jest już na prawdę niezła. Kiedy Oli uda się chwycić zabawkę stwierdza zwykle, że wymaga ona włożenia do buzi w celu dokładniejszego zbadania. Trzyma ją chwytem prostym, który nie wymaga użycia kciuka. Umie kręcić nadgarstkiem, podnieść zabawkę i przełożyć z jednej ręki do drugiej. Natomiast nie potrafi jeszcze trzymać jeszcze przedmiotów w obu dłoniach. Dlatego, kiedy podaję jej drugą zabawkę, Ola wypuszcza pierwszą. Jeszcze dwa miesiące temu w centrum zainteresowania dziecka były dłonie. Dziś królują stopy, które Ola bez wysiłku wkłada sobie do ust. 
Piąty miesiąc to czas, kiedy dziecko zaczyna ćwiczyć gryzienie. Jeśli dziecko jest karmione mlekiem modyfikowanym, to można rozszerzyć jego dietę np. o zupę jarzynową, czy tartą marchewkę. Układ pokarmowy jest już na to przygotowany. Zobaczmy jakie zmiany zaszły w nim do tej pory i jakie zajdą do końca pierwszego roku życia. 
Rozwój układu pokarmowego polega na dojrzewaniu określonych funkcji. Dwie podstawowe to funkcja mechaniczna, związana z przesuwaniem pokarmu wzdłuż całego układu pokarmowego, a druga funkcja to wydzielanie specjalnych substancji chemicznych mających na celu rozłożenie, strawienie tego pokarmu, a następnie wchłonięcie tych ważnych składników odżywczych do krwiobiegu. W zakresie funkcji przemieszczania się pokarmu, zaczynając od górnego odcinka układu pokarmowego, w tym okresie dojrzewa zarówno odruch połykania, jak i mięśnie odpowiadające za ruchomość i przesuwanie pokarmu w przełyku. Drugim elementem jest dojrzewanie wpustu, czyli mięśnia odpowiedzialnego za zamykanie żołądka i zapobieganie tzw. refluksowi, czyli cofaniu się treści pokarmowej z żołądka do przełyku lub do jamy ustnej. Dojrzałość przewodu pokarmowego, która powoduje powstanie refluksu polega na słabym zaciśnięciu mięśnia wpustu żołądka, który umożliwia cofnięcie się pokarmu wyżej, do wyższych pięter przewodu pokarmowego. Jeżeli karmimy dziecko objętością równą objętości żołądka to po położeniu dziecka płasko, to uzyskamy efekt wylania się treści pokarmowej żołądka. Ważnym elementem jest powiększenie się objętości żołądka i wydłużenie się jelit,a także wzmocnienie się mięśni jelit, które odpowiadają za ruchy robaczkowe, a więc za przesuwanie pokarmu. 
W zakresie rozwoju funkcji trawiennej przewodu pokarmowego obserwujemy dojrzewanie ważnych narządów wydzielających tzw. soki trawienne, czyli enzymy odpowiadające za rozkładanie pokarmu, a także rozwój błony śluzowej jelita, wytwarzanych w niej enzymów trawiennych, np. enzymu, który trawi cukier mlekowy tzw. laktazy, wchłaniania zwrotnego wody i innych składników odżywczych. Jelito niemowlęcia ma również zwiększoną przepuszczalność na różnego rodzaju substancje szkodliwe, w tym alergeny. Wraz z rozwojem błony śluzowej jelita uszczelnia się ten mechanizm, wiele białek obcogatunkowych czy innych toksycznych związków jest zatrzymywanych w jelicie i wydalanych wraz ze stolcem. Już kilka godzin po narodzinach bakterie, które najczęściej kolonizują skórę gruczołu piersiowego matki, ale również otoczenie, zasiedlają przewód pokarmowy. W ciągu pierwszych tygodni czy miesięcy życia stabilizuje się skład flory fizjologicznej jelit, w takim kierunku, że są tam przede wszystkim bakterie kwasu mlekowego, bakterie rozkładające pokarm, jak również produkujące różne witaminy. 
Pięciomiesięczne niemowlę jest zazwyczaj bardzo dobrze wygimnastykowane. Bez większych problemów przewraca się z brzucha na plecy i odwrotnie. Czasem potrafi przesunąć się kawałek do przodu w pozycji na brzuchu, a podnoszone za ręce do siedzenia utrzymuje głowę w jednej linii z tułowiem. 
Zabawy z Asią sprawiają Oli wiele radości. Dziewczynka wyraża ją piszcząc, prychając, śliniąc się i głużąc. Gdy Asia przerywa - protestuje, albo poprzez energiczne machanie rękami i nogami domaga się kontynuowania zabawy. Już dobrze wie, że może wpływać na swoje otoczenie.


Pod koniec 5. miesiąca dziecko zwykle potrafi:
* trzymane za ręce podciągać się do pozycji siedzącej i utrzymać głowę w jednej linii z tułowiem
* przewracać się z pleców na brzuch
* obrócić się w kierunku, z którego dochodzi głos
* chwycić pewnie zabawkę
* obracać nadgarstkiem
* domagać się kontynuowania zabawy

Pod koniec piątego miesiąca
chłopiec mierzy zwykle między 63 cm a 71 cm
waży zwykle między 6,5 kg a 9,5 kg
dziewczynka mierzy zwykle między 62 cm a 69 cm
waży zwykle między 6 kg a 8,5 kg

Pamiętajcie, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie!

Charakterystyka niemowlaka w 5. miesiącu życia:
* pięciomiesięczne niemowlę żywo reaguje na swoje odbicie w lustrze
* zaczyna wkładać do buzi swoje stopy
* domaga się kontynuowania zabawy

Co potrafi niemowlę w 5. miesiącu życia:
* trzymane za ręce podciąga się do pozycji siedzącej
* leżąc na brzuszku próbuje przesuwać się do przodu
* pewnie utrzymuje główkę w pionie
* umie sięgnąć po przedmiot i chwycić go
* rozpoznaje twarze i głosy znajomych osób

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz