czwartek, 28 listopada 2013

Zrozumieć ciężarną kobietę

Wyszperane w internecie. Genialne! Koniecznie powinien to przeczytać każdy przyszły tatuś  :)

Co ma zrobić mężczyzna, aby zrozumieć ciężarną kobietę? Instrukcja - krok po kroku:

1-3 miesiąc 
1. Każdego wieczora organizuj sobie zatrucie - na przykład zjedz przeterminowaną rybę i popij mlekiem. Później dowiesz się, po co. 
2. Następnego ranka wstań, weź pigułkę nasenną i idź do pracy. Jeśli rzeczywiście bardzo źle się czujesz - zostań w domu, ale nie zapomnij posprzątać i ugotuj obiad. 
3. Do kostek u nóg przywiąż woreczki z piaskiem - po półtora kilograma na każdą nogę. 
4. Przed wyjściem włóż do kieszeni koszuli zdechłą mysz i nie wyjmuj jej! 
5. Tego nie jedz, nie wolno ci. Tego też. I tego. Najlepiej zjedz jabłko. 
6. Powaliło cię? Rzuć te papierosy! Coca-colę, piwo i inne napoje gazowane też!
7. Usiądź wygodnie i zjedz jogurt. Jeśli nie masz ochoty - to chociaż trochę. 
8. Zwymiotowałeś? Posprzątaj po sobie. Nie wołaj żony - jest zajęta. 
9. Idź do szpitala na pobranie krwi. Muszą zrobić niezbędne badania.
10. Trzy razy w miesiącu chodź na badania do proktologa. 

3-6 miesiąc
1.Do brzucha przywiąż materac z wodą. 
2. Gdy się ubierasz - nie odwiązuj go, nawet, gdy próbujesz wciągnąć buty. 
3. Śpij również z materacem. Jak to, JAK? Na boku! 
4. Nie zapomnij rano zażyć pigułki nasennej. 
5. A przed wyjściem do pracy - wypij litr wody. 
6. Przed pójściem spać również wypij litr wody i weź tabletkę moczopędną. 
7. Do nosa włóż wacik, tak, aby powietrze przechodziło, ale odczuwało się lekką duszność. Wacik noś stale. 
8. Masz duszności? Otwórz okno - niektórym pomaga. 
9. Idź do szpitala na pobranie krwi. Jak to, PO CO? Zrobić niezbędne badania. Co z tego, że już robiłeś? 
10. Trzy razy w miesiącu chodź na badania do proktologa. Materaca nie odwiązuj! 

6-9 miesiąc 
1. Każdego ranka siadaj na fotel obrotowy i kręć się przez 10 minut. Gdy już organizm odmówi Ci całkowicie współpracy - wstań i szykuj się do pracy. No co ty, kręci ci się w głowie? Współczuję, to na pewno minie.
2. Dolej wody do materaca. 
3. Wypij coś moczopędnego, a w pracy wypijaj szklankę wody co godzinę. 
4. Postaraj się nie opuszczać miejsca pracy zbyt często. Bądź czujny i dyspozycyjny przez cały dzień. Jeśli przychodzi ci to z łatwością - weź dodatkową pigułkę nasenną. 
5. Zwiększ również wagę woreczków z piaskiem, które masz przywiązane do nóg - do 2 kilogramów każdy. 
6. Wieczorem, nie odwiązując materaca, połóż się do łóżka i bądź perfekcyjnym, namiętnym kochankiem! 
7. Jeśli wydaje ci się, że twoja żona interesuje się innymi mężczyznami - pozostań wspaniałomyślny i wybaczający. 
8. Poświęcaj żonie więcej czasu i uwagi. Wyobraź sobie, że jej też jest ciężko! 
9. Idź do szpitala na pobranie krwi. Jak to, po co? Po to samo, co zawsze - niezbędne badania. 
10. Trzy razy w miesiącu chodź na badania do proktologa. Oczywiście, że z materacem, co za pytanie?

Na koniec odwiedź znajomego proktologa, niech włoży Ci pomarańczę - on będzie wiedział gdzie. Oddychaj głęboko i mocno przyj. Po tym jak uda Ci się uwolnić od pomarańczy będziesz mógł pozbyć się zdechłej myszy i odwiązać materac. 

wtorek, 26 listopada 2013

6. miesiąc życia dziecka

Już prawie dwa tygodnie temu Ola skończyła pół roku. Teraz nie tylko interesuje się światem zewnętrznym, ale także lepiej go rozumie. Mimika i ton głosu bliskich są dla niej coraz bardziej czytelne. Dziewczynka wydaje się rozumieć pojedyncze słowa. Można powiedzieć, że ma już za sobą pierwszą lekcję odczytywania cudzych emocji. Sama też stara się być dobrze rozumiana. Lubi zabawy swoim głosem. Ostatnio do głużenia, parskania i kichania dołączyła wybuchy śmiechu. Swoje monologi kieruje nie tylko do rodziców i Asi, ale także do zabawek.
Ola trzyma przedmioty chwytem prostym, przekłada je z ręki do ręki i dzięki umiejętności kręcenia nadgarstkiem może obejrzeć je z każdej strony. Nadal chętnie wkłada je do buzi. Tyle, że teraz robi tonie tylko po to, by je zbadać, ale także po to by przynieść ulgę obolałym dziąsłom.
Proces ząbkowania rozpoczyna się najczęściej w 6. miesiącu życia. U dzieci donoszonych za okres ząbkowania o czasie uznaje się czas między piątym a dziesiątym miesiącem życia, u wcześniaków między szóstym a jedenastym. Proces ząbkowania jest fizjologicznym procesem, który polega na przesuwaniu się zawiązków, które powstają w kościach szczęki i żuchwy do miejsc ich funkcjonowania, czyli do jamy ustnej. Ząbkowanie u dziecka związane jest z różnymi objawami. Najczęściej występuje obrzęk i zaczerwienienie błony śluzowej wokół wyrastającego zęba. Może wystąpić zwiększone wydzielanie śliny, może również wystąpić zaburzenie łaknienia, brak apetytu. Często u dzieci występuje wzrost temperatury. W niektórych przypadkach może również wystąpić biegunka, mogą wystąpić wymioty, ale również i zaparcia. Często dzieci w tym okresie są bardzo niespokojne, zdecydowanie bardziej nerwowe, występują również zaburzenia snu.
Ogólnie proces ząbkowania możemy podzielić na trzy okresy. Pierwszy między 5 a 18 miesiącem życia, w którym najczęściej wyrastają siekacze przyśrodkowe i boczne, czyli tzw. jedynki i dwójki. Drugi okres, który przypada między pierwszym a drugim rokiem życia. W tym okresie wyrastają pierwsze zęby trzonowe, czyli czwórki, a po nich kły. I trzeci okres między drugim a trzecim rokiem życia, w którym wyrastają drugie zęby trzonowe - piątki.
Pierwsze zęby nazywamy mlecznymi. Ich zawiązki tworzą się już w okresie prenatalnym, około siódmego tygodnia ciąży. Około szóstego miesiąca życia dzięki rozpulchnieniu dziąseł, objawiającego się widocznym zaczerwienieniem, mogą wydostać się na powierzchnię. Na ogół jako pierwsze pojawiają się jedynki, następnie dwójki, czwórki, trójki, a na końcu piątki. Przeważnie zęby dolne pojawiają się szybciej niż górne. Ostatecznie między 20 a 30 miesiącem życia, dziecko ma już komplet, czyli 20 zębów mlecznych, po 10 na żuchwie i szczęce, czyli o 12 mniej niż stałych zębów.
Jak zbudowany jest ząb mleczny?
Ząb mleczny w stosunku do zęba stałego jest bardziej przysadzisty. Różni się też kolorem: ma biało-niebieski lub kredowo-biały odcień. Korzeń zęba mlecznego jest dość długi w stosunku do wysokości zęba widocznego nad dziąsłem. W przeciwieństwie do zęba stałego, ząb mleczny ma cienkie, nie do końca zmineralizowane szkliwo i zębinę, oraz obszerną jamę. Dlatego właśnie jest podatny na próchnicę.
W tym miesiącu dzieci potrafią w jakiś sposób się przemieszczać. Najczęściej jest to obrót z pleców na brzuch, którego Ola nauczyła się już jakiś czas temu. Nieliczni jej rówieśnicy potrafią też przewrócić się w odwrotnym kierunku, poturlać czy obracać wokół swojego pępka. Ola największą ochotę ma ruszyć do przodu. Swoją chęć manifestuje odrywając jednocześnie nogi i ręce od ziemi (w pozycji "na brzuszku").
Pod koniec tego miesiąca do dziewczynki zacznie powoli docierać, że ona i mama nie stanowią jedności, ale jej wiedza na temat samej siebie nadal będzie niewielka. Minie jeszcze wiele czasu, zanim zrozumie, że dziewczynka w lustrze to ona sama, a nie zabawka, na którą ma wpływ.
Pół roku to dobry czas na rozpoczęcie życia towarzyskiego. Na razie sprowadza się do tego, że dzieci się zauważają, czasem powiedzą coś do siebie, czy nawet uśmiechną się. Przez większość czasu jednak pozostają zajęte swoimi własnymi sprawami.


Pod koniec 6. miesiąca dziecko zwykle potrafi:
- siedzieć samodzielnie
- przewracać się z brzucha na plecy
- pełzać
- turlać się
- chwytać zabawki chwytem prostym
- przekładać przedmiot z ręki do ręki
- sięgać po przedmioty w ruchu
- podążać wzrokiem za spadającą zabawką
- zaczyna rozumieć mimikę
- gaworzyć

Charakterystyka niemowlaka w 6. miesiącu życia:
- zaczyna ząbkować
- okazuje przywiązanie do najbliższych: jest spokojne w towarzyskie rodziców, śmieje się, gdy ich widzi

Pamiętajcie, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie!

poniedziałek, 25 listopada 2013

Listopadowy ShinyBox

Nareszcie jest! Produkty przetestowane i śmiało mogę stwierdzić, że jestem zadowolona z zawartości :)

La Rosa - Mineralny cień do powiek - Cienie zawierają czyste pigmenty mineralne, które wydobywają urodę oka oraz chronią i pielęgnują delikatną skórę powieki. Szeroka gama kolorów o wysokiej pigmentacji zapewnia intensywny kolor.
Koszt ok. 25 zł/3 g

La Rosa - Lakier do paznokci - Odpowiednia konsystencja i dobrze wyprofilowany pędzelek lakieru sprawia, że aplikacja jest łatwa i szybka. Całkowite krycie i czysty, nasycony odcień bez smug, uzyskuje się przy drugiej warstwie. Lakier utrzymuje się na paznokciu 4-5 dni, nie odpryskuje.
Koszt ok. 18 zł/10 ml

Mariza - Matujący puder ryżowy - Wyjątkowo lekki, sypki puder, który skutecznie matuje i utrwala, wcześniej nałożony podkład. Dzięki niemu makijaż wygląda świeżo przez cały dzień. Mikroskopijne, lekko transparentne cząsteczki pudru nie posiadają właściwości kryjących, czyniąc produkt bardzo uniwersalnym.
Koszt ok. 18 zł/5 g

BingoSpa - Maska do twarzy ze 100% olejem winogronowym - Zawartość oleju z winogron działa natłuszczająco i nawilżająco, jest dobrze wchłaniana przez skórę, nie lepi się i pozostawia uczucia ciężkości. Nie powoduje podrażnień, odżywia skórę.
Koszt ok. 12 zł/120 g

AA Body Care Program - Balsam do ciała - Idealny do codziennej pielęgnacji skóry wymagającej natychmiastowego nawilżenia. Daje efekt wyraźnego wygładzania i skutecznie przeciwdziała wysuszeniu naskórka.
Koszt ok. 24 zł/ 250 ml

Wszystkie ww produkty są w wersji pełnowymiarowej!

Dostałam też kilka próbek:
Krem do twarzy - Corine de Farme
Szampon - Romantic Professional
Odżywkę do włosów - Romantic Professional
Maseczkę do twarzy - Flos Lek Laboratorium


Swoje pudełka możecie kupić TUTAJ

piątek, 22 listopada 2013

Krok 5 - Pięć posiłków dziennie

Gratulacje - dotarliśmy do ostatniego etapu Planu 5 Kroków! Twoje dziecko wiele się nauczyło od czasu pierwszych posiłków podawanych łyżeczką. Teraz może już zacząć jeść regularnie 5 posiłków dziennie.

Twój cel: Kształtowanie nawyku regularnego spożywania 5 posiłków dziennie, w tym 3 posiłków stałych.

Jedzenie regularnych posiłków jest bardzo ważne
Jedzenie śniadania, obiadu i kolacji pozwoli dziecku cieszyć się bardziej zbilansowaną dietą stałą, zapewniającą wiele składników odżywczych potrzebnych do wzrostu i rozwoju.
Nadmiar soków w diecie może ograniczać ilość wypijanego mleka i tym samym wpływać na zmniejszenie ilości przyjmowanych wraz z mlekiem niezbędnych składników odżywczych. Podając dziecku sok, pamiętaj o dokładnym umyciu ząbków, zwłaszcza przed snem.

Co do picia?
Podając dziecku 3 posiłki stałe, pamiętaj o uzupełnieniu jego diety w płyny. /najlepszym napojem będzie ... zwykła woda. Specjaliści zalecają, by niemowlętom i dzieciom do 3. roku życia podawać do picia wodę źródlaną lub mineralną o niskim stopniu mineralizacji.

Jedzenie różnorodnych warzyw i owoców na tym etapie życia sprawi, że w przyszłości dziecko będzie je chętnie wybierać i jadać zdrowe posiłki.

Karmienie
Na tym etapie oprócz 3 posiłków stałych wciąż podawaj dziecku jego codzienną porcję mleka - w sumie 5 posiłków (chyba, że dziecko karmione piersią na żądanie domaga się częstszego karmienia).

Twoje dziecko nadal czerpie z mleka większość składników odżywczych. Jednak wprowadzenie do jadłospisu 3 posiłków stałych pozwoli na wyrobienie zdrowego nawyku spożywania regularnych posiłków.

Pamiętaj!
- Podawaj dziecku nowe potrawy oraz pamiętaj o tych wypróbowanych w poprzednich krokach - nawet tych, za którymi maluszek wcześniej nie przepadał. Być może to właśnie teraz je polubi.
- Bądź cierpliwa - czasem dzieci potrzebują nawet kilkunastu prób, żeby zaakceptować nowy smak.
- Staraj się podawać główny posiłek w porze obiadowej.
- Unikaj przekarmiania. Jeśli dziecko odwraca głowę, zamyka usta lub denerwuje się przy dalszej próbie karmienia, prawdopodobnie chce ci powiedzieć, że już się najadło.

Doradzam:
- Kiedy tylko to możliwe, jedz posiłki razem z dzieckiem. Dzieci są bardziej zadowolone z posiłków, jeśli ktoś je razem z nimi. Ponadto dzięki kopiowaniu dorosłych uczą się poprawnych zachowań.
- Jeśli po posiłku dziecko nadal jest głodne, daj mu deser. Idealnym rozwiązaniem jest przecier owocowy bez dodatku cukru.
- Jeśli dziecko podczas posiłku zachce pić, podawaj mu wodę w kubeczku lub szklance.

Nie polecam:
- Kontynuuj podawanie dziecku odpowiedniej porcji mleka. Choć dziecko zjada już inne posiłki, mleko wciąż jest ważnym źródłem składników odżywczych.
- Nie zaburzaj harmonogramu posiłków. Jeśli gdzieś wychodzicie, spakuj gotowy posiłek do torby izolacyjnej. Nie zapomnij o śliniaczku i łyżeczce.
- Nie dawaj dziecku jedzenia dla dorosłych: lodów, czekolady, herbaty, kawy, ciast itd. Mają nieodpowiedni skład, a dziecko może polubić niezdrowe posiłki.

Pamiętaj, że każde dziecko w innym tempie przyzwyczaja się do jedzenia stałych pokarmów. Jeśli widzisz, że Twój maluszek nie akceptuje nowych smaków lub nie podoba mu się zmiana planu dnia, wróć do poprzedniego etapu i powtórz opisane w nim czynności.

czwartek, 21 listopada 2013

Krok 4 - Wprowadzamy mięso i ryby

Twoje dziecko chętnie już je różne warzywa i owoce. Poznało też smak pierwszych kaszek. Kolejny krok naszego Planu 5 Kroków to wprowadzenie mięsa i ryb, czyli bogatych źródeł białka.

Twój cel: Wprowadzenie do diety dziecka mięsa i ryb.

Mięso i ryby są bardzo ważne
Mięso dostarcza wielu potrzebnych i wartościowych witamin i mikroelementów. Jest źródłem łatwo przyswajalnego białka - ważnego w kształtowaniu się mięśni i tkanek - oraz żelaza (zwłaszcza mięso czerwone), które pełni kluczową rolę w tworzeniu się czerwonych krwinek, a także witaminy B12 odpowiedzialnej za prawidłowy rozwój układu nerwowego.

Zacznij od mięs najmniej alergizujących - indyka, kurczaka, królika, a następnie jagnięciny.

Posiłki z mięsem warto zastąpić 1-2 razy w tygodniu posiłkami z rybą, która jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 wspierających rozwój mózgu (zwłaszcza ryby morskie, np. łosoś).

Posiłek z mięsem powinien znaleźć się w menu Twojego dziecka raz dziennie.

Tłuste ryby, jak łosoś, śledź, makrela, dorsz i pstrąg, są źródłem kwasów omega-3, które odgrywają duża rolę w rozwoju dzieci, a zwłaszcza ich mózgu i układ nerwowego.

Karmienie
Na tym etapie będziesz podawać posiłki łączące składniki, takie jak kurczak, indyk, łosoś czy cielęcina, z warzywami, które dziecko jadło podczas kroków 1-3.

Możesz połączyć także mięso z... owocami! Posiłki z mięsem są bogatym źródłem żelaza, a owoce to bogate źródło witaminy C, która wspomaga wchłanianie żelaza z pokarmu. Dlatego mięso i owoce to idealne połączenie!

Jeśli spróbujesz połączyć ulubione warzywa swojego dziecka z mięsem i rybami, wkrótce maluch odkryje, jak bardzo mu to smakuje.

Pamiętaj!
- Cały czas podawaj dziecku jego codzienną porcję mleka.
- Próbuj wprowadzać nowe potrawy z mięsem i rybą w porze obiadowej.
- Jeśli Twoje dziecko chce pić podczas posiłku, podawaj mu wodę w kubeczku.
- Przygotowując posiłki samodzielnie, sprawdź czy mięso i ryby są dokładnie ugotowane. Upewnij się także, czy pochodzą z bezpiecznego źródła.

Doradzam:
- Jeśli gotujesz sama, wybieraj delikatne, najchudsze mięso. Dodawaj do warzyw bez wywaru.
- Przed ugotowaniem ryby, mięsa lub kurczaka dokładnie obejrzyj każdą porcję i usuń wszystkie kości lub ości, aby uniknąć ryzyka zakrztuszenia.
- Cały czas podawaj dziecku przeciery warzywne znane z poprzednich etapów, aby mogło cieszyć się zróżnicowanymi smakami.
- Jeżeli Twoje dziecko nie przepada za mięsem, ponawiaj próby, a jednocześnie proponuj mu posiłki z fasolką lub groszkiem. To warzywa bogate w białko roślinne!

Nie polecam:
- Przed końcem 1. roku życia nie wprowadzaj do diety dziecka owoców morza.
- Nie podawaj przetworzonego mięsa w postaci kiełbasek, parówek, bekonu. Takie potrawy zawierają sól, środki konserwujące i absolutnie nie są wskazane w diecie niemowląt i dzieci.
- Nie dodawaj kostek bulionowych ani gotowych sosów, ponieważ zawierają dużo soli i zmieniają smak potraw.

wtorek, 19 listopada 2013

Krok 3 - Wprowadzamy nowe smaki

Teraz, kiedy dziecko poznało już pierwsze smaki warzyw i owoców oraz chętnie zjada śniadania, możesz wprowadzić do jego diety kolejne warzywa i owoce. To źródło nowych smaków i składników odżywczych.

Twój cel: Wprowadzenie nowych warzyw i owoców dla zróżnicowania jadłospisu.

Im więcej tym lepiej
Im więcej różnorodnych smaków pozna twoje dziecko na tym etapie, tym chętniej będzie jadać urozmaicone dania.
Podawanie dziecku różnych rodzajów pokarmów, w tym wielu różnorodnych warzyw i owoców, pomaga mu szybko zapoznać się z rozmaitymi smakami, przyzwyczaić się do nich i polubić. Wprowadzenie różnorodności ułatwia także rozwój zmysłu smaku.

Dzieci rodzą się z naturalnym upodobaniem do słodkiego smaku, dlatego łatwo im polubić owoce i marchewkę. Teraz spróbuj przekonać je do zielonych warzyw, ponieważ są bardzo wartościowe.

Karmienie
Wprowadzaj nowe przeciery podczas pory obiadu lub podwieczorku. Spróbuj podać dwa lub trzy warzywa w tym samym posiłku. Mogą być połączone w postaci zupki lub podane osobno, aby dziecko mogło poznać, jak każde z nich smakuje.
Kilka łyżeczek wystarczy, aby dziecko poznało nowy smak. Karmienie piersią czy butelką nadal pozostaje najważniejszą częścią diety. Z czasem ilość podawanych posiłków zwiększy się.

Cały czas podawaj dziecku jego normalną porcję mleka, jednocześnie przyzwyczajając malucha do jedzenia nowych pokarmów.

Pamiętaj!
Jeśli gotujesz sama, zawsze myj oraz obieraj warzywa i owoce. Pamiętaj też, że powinny pochodzić ze sprawdzonych, bezpiecznych upraw.
Nie dodawaj cukru, pozwól dziecku cieszyć się naturalną słodyczą owoców.

Doradzam:
- Jeśli sama przygotowujesz posiłki, zastąp tradycyjne gotowanie warzyw gotowaniem na parze, aby zachować więcej składników odżywczych.
- Przed rozpoczęciem karmienia przełóż niewielką ilość posiłku do oddzielnej miseczki i w razie potrzeby dołóż więcej. Resztę niewykorzystanego posiłku przechowuj w lodówce.

Nie polecam:
- Pamiętaj o usunięciu nasion lub pestek - inaczej maluszek może się zakrztusić.
- Nie przechowuj resztek posiłku, który wcześniej jadło dziecko, i nie podawaj mu ich ponownie.

Czasem twój maluszek niechętnie przekonuje się do nowych warzyw i owoców. Wróć do tych, które już dobrze zna i lubi, a po jakimś czasie spróbuj ponownie.

środa, 13 listopada 2013

Krok 2 - Wprowadzamy śniadanie

Teraz, gdy dziecko już chętnie je z łyżeczki, możesz zacząć regularnie podawać mu śniadanie inne niż samo mleko. Idealne będą kaszki o łagodnym smaku i delikatnej konsystencji.

Twój cel: przyzwyczajenie dziecka do regularnego jedzenia śniadań.

Pierwszy posiłek dnia jest bardzo ważny.
Wspólne jedzenie śniadania to świetna okazja, by zacieśnić kontakt ze swoim dzieckiem. Śniadanie to bardzo ważny posiłek - daje energię na dobry początek dnia. Jedzenie śniadań to zdrowy zwyczaj - nie tylko dla maluszka. Dlatego zacznij od dziś!

Po wypiciu porannej porcji mleka dzieci są w pełni rozbudzone i radosne, dlatego to doskonały moment, by spróbować czegoś nowego. Do kaszki bezmlecznej możesz dodać mleko, które dziecko pije na co dzień, dzięki czemu jej smak stanie się bardziej znajomy. Możesz także podać pyszne kaszki z mlekiem modyfikowanym, wzbogacone w żelazo i witaminy!

Pokarmy bogate w skrobię, takie jak kaszki zbożowe, zapewniają dużo energii i składników odżywczych, potrzebnych Twojemu dziecku codziennie do zdrowego rozwoju i do zabawy!

Pamiętaj!
- Najpierw podaj dziecku większą część porcji porannego mleka. W przeciwnym razie może być zbyt głodne, by cieszyć się śniadaniem.
- Przygotuj bezmleczną kaszkę, dodając ją do mleka, które dziecko pije na co dzień. Mleczną ugotuj na wodzie i podawaj ostudzoną do temperatury ciała.
- Pozwól dziecku pobawić się łyżeczką. Dzięki temu przyzwyczai się do jej trzymania i wkładania do buzi.

Na początku podawaj dziecku delikatne kaszki ryżowe i kukurydziane, które nie zawierają glutenu. Na tym etapie bowiem dopiero rozpoczniesz proces tzw. ekspozycji na gluten. Kaszki zawierające gluten (pszenne, wielozbożowe, kaszka manna) podaje się teraz jako dodatek do innego posiłku w niewielkich ilościach.

Ekspozycja na gluten
Ekspozycja na gluten to inaczej stopniowe "oswajanie" organizmu niemowlęcia z tym białkiem, mające na celu wytworzenie tolerancji. Polega na dodawaniu do posiłków małych ilości produktów glutenowych - tzw. dawek ekspozycyjnych. Stopniowe wprowadzanie glutenu ma zapobiegać wytworzeniu się u dzieci trwałej nietolerancji glutenu (tzw. celiakii). Wieloletnie badania wykazały, że wczesne wprowadzanie niewielkich ilości produktów zawierających gluten ułatwia proces akceptacji tego białka przez organizm dziecka.

Smakowało?
Gust Twojego dziecka może zmieniać się każdego dnia, ale nie poddawaj się. Przekonasz się wkrótce, że maluch pokocha swoje śniadanka.
W trakcie wyrabiania nawyku regularnego jedzenia śniadań podawaj dziecku także przeciery, do których przyzwyczaiło się w 1. kroku, jednocześnie zapoznając je z nowymi smakami.
To normalne, że na początku dziecko zjada bardzo niewiele. Pamiętaj, że najważniejsze jest wyrobienie dobrego nawyku, a apetyt wkrótce wzrośnie.

Kiedy dziecko przyzwyczai się już do jedzenia śniadań, możesz wymieszać kaszkę z przecierem owocowym, aby wzbogacić smak i wartość odżywczą posiłku.

Doradzam:
- Dużo się uśmiechaj i zachęcaj maluszka do jedzenia. Reakcja dziecka w dużym stopniu zależy od Twojej mimiki
- Kiedy dziecku nie spodoba się jakaś potrawa, nie poddawaj się. Czasem potrzeba kilku prób, by przekonać malucha do nowego smaku
- Jeśli sama gotujesz, zamroź nadmiar posiłku od razu po wystygnięciu
- Pamiętaj, że dziecko karmione mlekiem modyfikowanym nadal potrzebuje 600-700 ml mleka dziennie, wliczając mleko jedzone razem z kaszką. Maluszka karmionego piersią nadal kam na żądanie.

Nie polecam:
-  Nie dodawaj cukru ani soli do posiłków!
- Nie podawaj nowości, kiedy dziecko jest zmęczone lub bardzo głodne, ponieważ może wtedy odmówić jedzenia
- Nie przekarmiaj - dzieci doskonale wiedzą, kiedy są już najedzone. Jeśli dziecko odwraca głowę, zamyka usta lub denerwuje się przy próbie dalszego karmienia, to znaczy, że już się najadło
- Nie podawaj jako pełnych posiłków kaszek zawierających gluten, jeśli nie przeprowadziłaś tzw. ekspozycji na gluten.

Powodzenia :)

środa, 6 listopada 2013

Krok 1 - Pierwsza łyżeczka

Krok 1 pokazuje, jak wprowadzać do diety dziecka pierwsze smaki warzywne i owocowe w postaci delikatnych przecierów, aby mogło stopniowo odkrywać nowe wrażenia smakowe.

Twój cel: Opanowanie umiejętności jedzenia z łyżeczki i wprowadzenie pierwszych smaków warzyw i owoców.

Pierwsze smaki warzyw i owoców
Specjaliści zalecają, by uzupełnienie diety zacząć od warzyw i owoców. To pomoże dziecku w kształtowaniu dobrych nawyków żywieniowych już od pierwszej łyżeczki.
Dlatego pierwsze produkty, które proponujemy w 1. kroku, to łagodne w smaku i łatwe do utarcia warzywa i owoce. Wybraliśmy je, ponieważ są smaczne i mają odpowiednią konsystencję.

Warzywa: marchew, brokuł, ziemniak, cukinia, dynia, kalafior, groszek
Owoce: jabłko, brzoskwinia, banan

Urozmaicenie diety warto rozpocząć od warzyw. Jeśli Twoje dziecko już teraz polubi ich smak, chętniej będzie sięgało po nie w przyszłości. Zadbaj o to, by polubiło smak marchewki czy brokuła, zanim spróbuje słodkiego jabłka, czy banana. Za pierwszym razem podaj jedynie kilka łyżeczek przecieru warzywnego - tyle wystarczy, by dziecko poznało nowy smak.
Pierwsze owoce wprowadź w trzecim tygodniu rozszerzania diety. Kiedy po kilku dniach Twoje dziecko polubi ich smak, będziecie gotowi na kolejny krok - wprowadzenie śniadań.

Karmienie łyżeczką
Na samym początku dziecko musi nauczyć się, jak jeść z łyżeczki i połykać. To dla niego nowe doświadczenie, dlatego pierwsze porcje posiłku często lądują na śliniaczku. Ale wystarczy nieco cierpliwości, by Twój maluszek szybko opanował nową umiejętność. Nowy posiłek możesz wymieszać z dotychczas stosowanym mlekiem, aby jedzenie smakowało bardziej znajomo.

Pamiętaj!
- Rozpocznij podawanie nowych smaków, gdy dziecko zasygnalizuje, że jest gotowe na swój pierwszy stały posiłek
- Wybierz porę, kiedy dziecko nie jest zbyt zmęczone lub najedzone mlekiem
- Rozpocznij od warzyw
- Podaj kilka łyżeczek podczas jednego posiłku
- Powtórz każdy smak przynajmniej 7 razy. Jeśli twojemu dziecku nie spodoba się jakiś smak, nie poddawaj się
- Jeśli dziecko chce potrzymać łyżeczkę lub się nią pobawić, pozwól mu to zrobić
- Uśmiechaj się - dziecko obserwuje twoje reakcje. Zachęcaj dziecko do jedzenia i okazuj mu dużo miłości

Prawidłowa łyżeczka i właściwe techniki karmienia wpływają korzystnie na rozwój aparatu mowy.

Karmienie
Maluszek karmiony piersią zdążył już poznać smak wielu pokarmów, ponieważ przenikały one do mleka mamy. Maluchy karmione mlekiem modyfikowanym dopiero rozpoczynają odkrywanie smaków.
Pierwsza przygoda malucha z nową konsystencją zaczyna się od łyżeczki delikatnych, zmiksowanych warzyw. W ten sposób kształtujesz prawidłowe nawyki żywieniowe dziecka - dzięki temu będzie ono chętniej jadać warzywa w przyszłości. Ponadto posiłki z warzyw są łagodne w smaku i rzadko uczulają.
Tak jak do tej pory, podawaj dziecku jego normalne porcje mleka, a jednocześnie spróbuj eksperymentować z różnymi smakami. Szybko odkryjesz, jak dziecko uczy się czerpać radość z jedzenia.

Smakowało?
Czasem potrzeba kilkunastu prób, by dziecko przyzwyczaiło się do nowego smaku. Ale czy Ty też od początku pokochałaś kalafior albo szpinak? Po prostu daj dziecku trochę więcej czasu.
Dzieci też mają swój gust. Dlatego to normalne, gdy na początku maluch nie jest przekonany do jakiejś potrawy lub nawet ją wypluwa. Miej cierpliwość, a za jakiś czas spróbuj jeszcze raz.
Na początku nie jest najważniejsza ilość pokarmu, ale radość z odkrywania przez dziecko nowych smaków.
Choć może się to wydawać dziwne, na tym etapie wartość odżywcza nowych pokarmów ma niewielkie znaczenie, źródłem składników niezbędnych do jego rozwoju wciąż pozostaje mleko.

Tydzień 1
- Rozpocznij od 3 różnych warzyw
- Podawaj 1 warzywo dziennie, każdego dnia inny smak
- Codziennie podaj 1 rodzaj warzywa
- Przeplataj smaki w ciągu 7 dni
- Proponuję: marchewka, brokuł, kalafior

Tydzień 2
- Podaj ten sam zestaw warzyw, co w 1. tygodniu
- Podawaj 1 warzywo dziennie, każdego dnia inny smak
- Codziennie podaj 1 rodzaj warzywa
- Kontynuuj przeplatanie smaków
- Proponuję: marchewka, brokuł, kalafior

Tydzień 3
- Podaj 1 owocowy smak dziennie
- Przeplataj również smaki owoców
- Codziennie podaj 1 rodzaj warzywa i 1 rodzaj owocu
- Proponuję: marchewka, brokuł, kalafior, suszona śliwka, jabłko, banan

Tydzień 4
- Teraz dodaj czwarty rodzaj warzywa
- Kontynuuj przeplatanie smaków
- Podawaj codziennie 1 raz warzywo, 1 raz owoc
- Proponuję: marchewka, brokuł, kalafior, zielony groszek, suszona śliwka, jabłko, banan

Tydzień 5 
- Kontynuuj przeplatanie smaków
Teraz w każdym kolejnym tygodniu możesz wprowadzać nowe warzywa oraz owoce i podawać urozmaicone posiłki zawierające mięso. Pamiętaj! Warzywa powinny pozostać stałą częścią diety Twojego dziecka.

wtorek, 5 listopada 2013

Rozszerzanie diety niemowlęcia

Czym jest rozszerzenie diety niemowlęcia?
Przychodzi moment, gdy dziecko potrzebuje czegoś więcej niż mleka, by zaspokoić głód i rosnące zapotrzebowanie na składniki odżywcze. To czas, gdy należy rozpocząć wprowadzanie pokarmów stałych.
Okres przechodzenia z posiłków wyłącznie mlecznych na pokarmy stałe nazywamy rozszerzaniem lub urozmaicaniem diety.

Proces rozszerzania diety każde dziecko przechodzi we własnym tempie.

Dzięki Planowi 5 Kroków urozmaicanie diety może być bardzo proste. Przeprowadzi nas przez wszystkie etapy urozmaicania diety - od pierwszych łyżeczek pokarmu po regularne 5 posiłków dziennie.

Dlaczego rozszerzanie diety dziecka jest tak ważne?
- Dla zdrowego rozwoju - Właściwe odżywianie od pierwszych chwil życia pozwala dziecku zdrowo rosnąć i nabierać sił, wzmacnia układ odpornościowy, a nawet stymuluje rozwój mózgu.
- Dla dobrych nawyków - Pierwsze miesiące życia są kluczowe dla kształtowania dobrych nawyków żywieniowych. Twoje dziecko uczy się teraz bardzo szybko, dlatego łatwo przyzwyczai się do jedzenia wartościowych posiłków o stałych porach. Na prawdę warto wykorzystać ten niepowtarzalny moment i wpoić maluszkowi dobre nawyki na przyszłość!
- Dla dobrego samopoczucia - Przez pierwsze 3 lata życia organizm człowieka uczy się, jak funkcjonować. Dlatego można go już teraz... zaprogramować! Organizm maluszka, otrzymując zdrowe posiłki w odpowiednich porcjach, "nauczy się" prawidłowego funkcjonowania na całe życie.

Kiedy należy rozpocząć urozmaicanie diety?
Obserwuj uważnie swojego maluszka i czekaj na sygnały, pokazujące jego gotowość na nowe pokarmy.

Jeśli karmisz piersią okres urozmaicania diety rozpoczniesz po 6. miesiącu życia dziecka.
Jeśli karmisz mlekiem modyfikowanym rozpocznij wzbogacanie diety dziecka po ukończeniu przez nie 4. miesiąca życia.

Po około 6 miesiącach życia zapasy żelaza, z którymi dziecko przyszło na świat, zaczynają się wyczerpywać, więc konieczne jest wprowadzenie dodatkowych posiłków, które będą źródłem żelaza i dadzą maluchowi potrzebną energię.

Jak poznasz, ze dziecko jest gotowe na urozmaicanie diety?
Na ogół dzieci same pokazują, że są już gotowe na coś więcej niż mleko. Sprawdź, czy twoje dziecko:
- samo sięga po jedzenie i wykazuje zainteresowanie tym, co jedzą inni
- ssie paluszki
- zbliża lub wkłada różne rzeczy do ust
- pomlaskuje lub wykonuje ruchy gryzienia

Poczekaj, aż część z powyższych sygnałów zaobserwujesz kilkakrotnie, ponieważ samo sięganie po jedzenie lub ssanie palców nie zawsze oznacza, że dziecko jest głodne.

Jeśli twoje dziecko skończyło już 4. miesiąc życia i uważasz , że powinnaś już zacząć podawać mu pokarm stały, ale obserwujesz tylko jeden lub dwa z podanych sygnałów - porozmawiaj ze swoim pediatrą.

Ile czasu zajmuje przechodzenie na pokarm stały, czyli proces urozmaicania diety?
Orientacyjnie cały proces przejścia przez Plan 5 Kroków może zająć około 3 miesięcy. Jeśli przez pierwsze 6 miesięcy życia karmisz maluszka wyłącznie piersią, czas ten będzie nieco krótszy, ponieważ posiłki z mięsem czy rybą należy wprowadzić do jadłospisu około 7. miesiąca. Pozwól swojemu maluchowi samodzielnie ustalić tempo. Nie musisz naśladować innych mam lub stresować się, że coś jest inaczej - na pewno poradzisz sobie doskonale i wszystko ci się uda!

Plan 5 Kroków uczy malucha jedzenia z łyżeczki, połykania i żucia oraz pomaga wypracować podstawy zdrowych nawyków żywieniowych.

W miarę rozwoju dziecka będzie ono czerpało z pożywienia wszystkie niezbędne składniki odżywcze, ale na początku najważniejsze jest to, by poznało nowe smaki i utrwalało dobre przyzwyczajenia.

Nie należy spieszyć się z przechodzeniem na pokarm stały. Każdy etap można powtarzać, aż dziecko będzie gotowe, by przejść dalej.

Jak rozpocząć Plan 5 Kroków?
- Przygotuj potrzebne rzeczy i produkty na każdy z etapów.
- Ciesz się każdą chwilą tego wyjątkowego okresu w życiu twoim i dziecka!

Podczas Planu 5 Kroków będą ci potrzebne: kolorowe miseczki i łyżeczki do karmienia dziecka, śliniaczki i czyste ściereczki, a jeśli gotujesz sama: rondelki lub/i garnek do gotowania na parze, ręczny mikser lub robot kuchenny. Jeśli gotujesz sama, pamiętaj, by zwracać uwagę na jakość produktów. Organizm dziecka jest bardzo delikatny i nie radzi sobie z zanieczyszczeniami, takimi jak pozostałości po sztucznych nawozach czy toksyny. Dlatego wybieraj wyłącznie warzywa i owoce ze sprawdzonych, ekologicznych upraw, a mięso i ryby - tylko z pewnego źródła.

Dzieci poznają nastrój dorosłych na podstawie wyrazu twarzy, więc zawsze zaczynaj karmienie z uśmiechem. Na początku możesz być troszkę zdenerwowana, ale jeśli będziesz przestrzegać Planu 5 Kroków, twoje dziecko bezpiecznie i z radością rozpocznie przygodę z poznawaniem nowych smaków. Dużo cierpliwości i miłości oraz odrobina zachęty sprawią, że już wkrótce z apetytem będzie jeść przeciery, kaszki, zupki i obiadki :)